Wednesday 23 April 2014

Õppematerjalide koostamise protsess ja kvaliteet

Kuues ülesanne

1. Tutvu lugemismaterjalidega
2. Pane oma kogemuste ja lugemismaterjalide põhjal kokku "Kvaliteetse digitaalse õppematerjali 10 käsku".
3. Lisa muid mõtteid. 
4. Jälgi kaasõppijate postitusi ja kommentaare.


Õpetajaks "olemise" aja jooksul olen koostanud päris palju erinevaid õppematerjale, alates "tavalistest" konspektidest ja töölehtedest, lõpetades "ebatavaliste" õpiobjektide ja  e-kursustega. Esimesed veebipõhised õppematerjalid koostasin nii nagu mulle parasjagu hea/ sobilik tundus. Tol aja (aastatel 2005-2006) polnud veel ühtki juhendmaterjali, mis oleks abistanud... Või kui oli, siis mulle need näppu ei jäänud. 

E-kursuste kvaliteet ja selle hindamine on mulle samuti tuttavad teemad. Olen ise osalenud oma kursustega kahel korral e-kursuse kvaliteedimärgi taotlusvoorus ja ühel korral konkursil "Aasta parim e-kursus". Igal korral läks hästi! :) 2007. aastal sai minu e-kursus oskusainete valdkonnas aasta parimaks e-kursuseks. Järgneval kahel aastal said mu kursused kvaliteedimärgi ja üks esitati ka aasta parima e-kursuse nominendiks. Viimasel kolmel aastal (2013, 2012 ja 2014) olen osalenud e-kursuste kvaliteedimärgi taotlusvoorus hindajana. 

Äratundmisrõõmu pakkus mulle selle korra konspekt päris palju. Nimelt koostasin kirjanduse analüüsi just õppematerjalide kvaliteediraamistike teemal. Olin oma töö juba ära esitanud, kui õppematerjalid avasin. Tuttavad olid minu jaoks LORI mudel ning mainitud Sofose ja Kostase artikkel erinevatest hindamismudelitest. Enda poolt valitud artiklitest tahan siinkohal välja tuua Ameerika Kaugkoolituse Konsortsiumi online hariduse kvalteediraamistiku hindamispunktid: 
1. õppimise efektiivsus - online hariduse kvaliteet peab olema sama hea, kui on see traditsioonilise kontaktõppe korral, 
2. õppijate rahulolu - õppijad annavad hinnangu kõikidele õppeprogrammi aspektidele, 
3. juurdepääs - kasutatav (sh kursustele regisreerimine, mentorlus, testimine jne) veebipõhiselt ilma spetsiaalseid vahendeid/ programme kasutamata, 
4. osakonna/ töötajate rahulolu - töötajad ise hindavad, kas online'is õpetamine on efektiivne ja professionaalne või mitte, 
5. kulude efektiivsus - vastvus turu nõudlustele, online haridus tugevdab neid instutustioone, kes võimaldavad õppijatele pakkuda parimaid hariduslikke väärtusi ning programme. 

Iga hindamispunkt sisaldab lahtikirjutatud eesmärke, protessikirjeldusi, mõõdikuid ja progressi indikaatoreid.

Õpisüsteemide arendusmudeliga ADDIE, puutusin esmakordselt kokku eelmisel semestril, kursuse "Õppedisaini alused" raames. Lisaks ADDIE mudelile tutvusin põhjalikumalt Merilli Pebble-in-the-Pond mudeliga. Minu tookordset postitust õpisüsteemide arenduse mudelite võrdluse kohta saab lugeda siit

Õppematerjalidega tutvudes hakkasin kohe enda jaoks märksõnu kirja panema. Need said järgmised (järjekord on nii, nagu nad lugemise ajal tekkisid): 

  • korduvkasutatavus, 
  • autoriõigus ja viitamine, 
  • nagu Lego klotsid, 
  • kasutatav erinevates seadmetes ja op. süsteemides,
  • kaasahaarav,  
  • mitmekesisus,
  • õppijakeskne, 
  • sobivus iseseisvaks õppimiseks, 
  • metaandmed, 
  • sisu. 

Nendest märksõnadest formuleerin kvaliteetse digitaalse õppematerjali 10 käsku (ei ole pingereas): 

  1. Digitaalne õppematerjal peab olema korduvalt kasutatav ning vajadusel täiendatav.
  2. Õppematerjali koostamisel järgi autoriõiguse seadust ja lisa korrektsed viited. 
  3. Digitaalse õppematerjali osad peavad olema nagu "Lego klotsid", milledest saab kokku ehitada iga õppija just talle sobiva/ vajaliku õppematerjali.
  4. Digitaalne õppematerjal olgu kasutatav erinevates seadmetes ja operatsioonisüsteemidel. Jälgi standardeid!
  5. Kaasaegne digitaalne õppematerjal peab olema kaasahaarav.
  6. Kaasaegne digitaalne õppematerjal peab olema mitmekülgne (tekst, pilt, audio, enesekontrollli võimalus jne). 
  7. Kaasaegne digitaalne õppematerjal peab olema õppijakeskne. 
  8. Digitaalne õppematerjal peab sobima iseseisvaks õppimiseks ja olema kättesaadav igal ajahetkel. 
  9. Pööra tähelepanu metaandmetele! Need olgu täpsed. 
  10. Sisu olgu asjakohane, piisava mahuga ning õpiväljunditele vastav. 


Kasutatud materjalid: 

ADEC - American Distance Education Consortium. (kuupäev puudub). Quality Framework for Online Education. Loetud aadressil: http://www.adec.edu/earmyu/SLOANC~41.html

Põldoja, H. 2014. Õppematerjalide koostamise protsess ja kvaliteet. Õppematerjal aines Digitaalsete õppematerjalide koostamine. Loetud aadressil: http://oppematerjalid.wordpress.com/oppematerjalid/oppematerjalide-koostamise-protsess-ja-kvaliteet/

1 comment:

  1. See oli sul tõesti hea mõte, lugemise ajal märksõnu kirjutada. Kui sinu loendiga tutvusin, siis nüüd tagantjärgi saan tõdeda, et enamus neist lipsasid ka minul materjali lugedes mõtetest läbi. Küllap oleks abiks olnud.

    ReplyDelete