Sunday 23 March 2014

E-õpikud

Neljas ülesanne


Neljandaks ülesandeks tuli katsetada uusi tehnoloogiaid, mille abil saab koostada õppematerjale. 

Kuna iBooks Author tuleb käsitlusse järgmisel kontakttunnil, siis jätsin selle kõrvale. Mul on iBooks Author olemas, kuid kasutamiseni veel ei ole jõudnud. Jään loengut ootama. :) 

E-raamatutest olen varem kasutanud Moodle'i raamatu koostamise vahendit. 













Joonis 1. Vaade Moodle'i raamatust. 


Sel korral valisin katsetamiseks PressBooksi, mis on eelkõige mõeldud mitte niivõrd e-õpikute, kui e-raamatute koostamiseks. Tegemist on WordPressi sarnase keskkonnaga, mis võimaldab lisaks tekstile lisada fotosid jm illustratiivseid elemente, kahjuks aga mitte interaktiivseid vahendeid. Koostatud raamatut on võimalik avaldada nii otse veebis kui ka eksportida MOBI, EPUB ja PDF formaati. 

Tulemus siin. Katsetamisel ei pööranud tähelepanu sisule vaid püüdsin mõista, kuidas keskkond töötab. Eksportisin ka PDF formaati. See läks oluliselt pikemaks, kui veebis vaadatavas raamatus lehekülgi on. Lisaks tiitellehele lisasin raamatule kuus lehekülge. PDF-formaadis sai sellest 1+6 leheküljest suisa 21. Juurde tekkis terve hulk n-ö tühje vahelehti, enne peatükke tekitas keskkond teavituslehe, mis näitab millises keskkonnas antud e-raamat koostatud on. Kahjuks ei tulnud PDF-formaati kaasa tiitellehele paigutatud foto. Samuti tekkis lehtedele PressBooks keskkonda reklaamiv vesimärk.  


























Joonis 2. PressBooksi vaheleht raamatu PDF-failis.




















Joonis 3. PressBooksi vesimärk e-raamatu PDF-faili lehtedel. 


Veel mõned tähelepanekud... 


  • Raamatu saab avalikustada vaid juhul, kui see on häälestatud avalikuna. Kui raamat on häälestatud privaatsena, saab seda näha vaid keskkonda sisselogituna. 
  • Raamatu erinevate peatükkide privaatsust saab eraldi häälestada. Need, mis määratakse privaatseks, on nähtavaid neile, kes on keskkonda sisse loginud. Avalikus versioonis neid peatükke ei näidata. 
  • Vaikimisi määratakse automaatselt raamatu autoriks konto kasutajanimi. Seda saab eraldi muuta. 

Teiseks katsetasin QR-koodide genereerimise keskkonda Kaywa QR Code. Vajadusest lähtuvalt soovisin leida keskkonda, kus oleks võimalik trükkida tekst, millest saaks QR-koodi. Nimelt on mul plaanis kõik minu klassis olevad toataimed varustada QR-koodidega, mille alt leiab enam infot vastava taime kohta. Kaywa võimaldab QR-koodi genereerida veebilehest, Facebooki lehest, sisestatud tekstist (kahjuks vaid 160 tähemärki), telefoninumbrist. Samuti saab genereerida enda isikliku QR-koodi. 

















Joonis 4. Kaywa avaleht. 



Näide koostatud QR-koodist 


QRCode


Kasutatud materjal: 

Põldoja, H. Uued tehnoloogiad õppematerjalide koostamiseks. Õppematerjal aines Digitaalsete õppematerjalide koostamine. Vaadatud aadressil: http://oppematerjalid.wordpress.com/oppematerjalid/uued-tehnoloogiad-oppematerjalide-koostamiseks/

1 comment: